Hetetenisklaar

We willen allemaal zo lang mogelijk leven. Of we nu tiener zijn of de vijftig al zijn gepasseerd, we willen allemaal oud worden. De een doet dit door dagelijks voldoende beweging te krijgen, de ander eet en drinkt alleen gezonde dingen en weer een ander stopt met roken om zo langer te leven. Wat je ook doet, met onderstaande tips kom je al een heel eind.

Bewegen

Het is natuurlijk geen geheim, maar bewegen zorgt echt voor een langer leven. Het is bewezen dat mensen die regelmatig bewegen een langer leven gegund is dan mensen die niet tot nauwelijks bewegen. Door regelmatig en goed te bewegen, verklein je de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en een beroerte. Extra bijkomend voordeel: voldoende beweging verbetert je cognitieve vaardigheden en geheugen.

Liquide middelen

Naast voldoende beweging, heeft het gebruik van bepaalde middelen invloed op je levensverwachting. Uit onderzoek is gebleken dat met drie koppen koffie per dag je een langer leven gegund is. Een echte koffiefanaat? Kies voor koffie van Lavazza. Dit Italiaanse merk laat je de koffie proeven zoals ze dat in Italië kennen.

Niet alleen koffie heeft voordelen omtrent de levensverwachting. Dr. Claudia Kawas heeft in haar The 90+ Study aangetoond dat met twee glazen bier of wijn per dag de kans op een vroegtijdige dood verkleint. Er is nog geen officiële verklaring voor, maar Claudia Kawas gelooft dat alcohol drinken de levensduur verlengt. En als zij dat gelooft, geloven wij dat natuurlijk ook.

Bewust leven

Het leven gaat snel en het is logisch dat je bij sommige dingen niet stil staat. Toch is het belangrijk om bewust te leven. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat als je bewust bent van jezelf en je omgeving, je vaak gezondere keuzes maakt. Je beschermt automatisch je vriendschappen, relaties en gezondheid. Bewust leven en slapen gaan hand in hand. Zorg voor voldoende slaap om zo bewust mogelijk te leven en de kleine dingen in het leven te ervaren.

Het Okinawa dieet

Natuurlijk speelt voeding een grote rol in het plaatje van langer en gezonder eten. Er zijn verschillende diëten en voedingsstijlen waarvan beweerd wordt dat je er langer door zult leven. Het Okinawa dieet is hier een voorbeeld van. Minimaal één kilo groenten per dag, weinig calorieën, veel zoete aardappel, weinig vlees en een gematigde consumptie van vis zijn de uitgangspunten van dit dieet. Het is niet zo gek dat de inwoners van Okinawa de hoogste levensverwachting hebben. Misschien toch maar eens proberen…?

Vind je dit artikel leuk? Deel het!
Geen reacties

Laat een reactie achter